Monday, December 27, 2010

Majlis Sambutan Maal Hijrah Jabatan Alam Sekitar Negeri Sabah 1432H
















Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulilah... Segala puji bagi Allah s.w.t yang masih memberi kesempatan diri ini untuk terus berjuang menegakan kalimah Mu.

Agak lama juga tak up-date blog nie... ermmm... hari nie nak kongsi sedikit berkaitan dengan majlis sambutan Maal Hijrah jabatan aku yang berlangsung pada 18 Muharram 1432 @ 24/12/2010 yang lalu. Dipanjangkan juga kesyukuran Majlis berjalan dengan lancar tanpa banyak masalah.

Alhamdulilah di kesempatan majlis ini ceramah Maal hijrah telah disampaikan oleh Al-Fadhil Dr. Abdullah Sudin Abdul Rahman yang merupakan Presiden Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi-Institusi Pengajian Tinggi Malaysia (HALUAN).

Apa yang penting dalam majlis sambutan ini adalah pengumuman penerima Anugerah Maal Hijrah peringkat Jabatan yang pemenangnya adalah seperti berikut :

Hj. Jasmi Bin Chik - Anugerah Maal Hijrah kategori Individu
Chai Hsieh Nee - Anugerah Maal Hijrah kategori Individu (non-muslim)
Mardianah Bt. Aliska - Anugerah Maal Hijrah kategori unit terbaik
Hashim Awamg - Anugerah Maal Hijrah kategori unit terbaik
Edahwati@Liana Bt. Ismail - Anugerah Maal Hijrah kategori unit terbaik
Jikula Mongijal - Anugerah Maal Hijrah kategori unit terbaik
Subainah Lahimin - Anugerah Maal Hijrah kategori unit terbaik
Christe Joan Vitalis - Anugerah Maal Hijrah kategori unit terbaik
Norhazamimah Awang Damit - Anugerah Maal Hijrah kategori unit terbaik
Dayang Zaiton Awang Ali - Anugerah Maal Hijrah kategori unit terbaik

Tahun ini merupakan tahun ke 2 majlis sebegini dibuat, itu pun sebab aku pengerusi biro agama kalau tidak entah la.... Cuma tahun ini spesial sikit sebab aku wujudkan anugerah untuk non-muslim & anugerah unit terbaik. Ini merupakan perluang untuk berdakwah kepada non-muslim.

Ok la itu sahaja setakat ini....

Tuesday, December 14, 2010

KISAH PENDAYUNG SAMPAN

Suatu hari, seorang Professor yang sedang membuat kajian tentang lautan menumpang sebuah sampan.

Pendayung sampan itu seorang tua yang begitu pendiam. Professor memang mencari pendayung sampan yang pendiam agar tidak banyak bertanya ketika dia sedang membuat kajian.

Dengan begitu tekun Professor itu membuat kajian. Diambilnya sedikit air laut dengan tabung uji kemudiandigoyang-goyang; selepas itu dia menulis sesuatu di dalam buku. Berjam-jam lamanya Professor itu membuatkajian dengan tekun sekali. Pendayung sampan itu mendongak ke langit.Berdasarkan pengalamannya diaberkata di dalam hati, 'Hmm. Hari nak hujan.'

' OK, semua sudah siap, mari kita balik ke darat' kata Professor itu.

Pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah pantai... Hanya dalam perjalanan pulang itu barulah Professor itu menegur pendayung sampan...

'Kamu dah lama kerja mendayung sampan?' Tanya Professor itu.

'Hampir semur hidup saya.' Jawab pendayung sampan itu dgn ringkas.

'Seumur hidup kamu?' Tanya Professor itu lagi. 'Ya'.

'Jadi kamu tak tahu perkara-perkara lain selain dari mendayung sampan?' Tanya Professor itu.

Pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepalanya. Masih tidak berpuas hati, Professor itu
bertanya lagi, 'Kamu tahu geografi?'

Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.

'Kalau macam ni, kamu dah kehilangan 25 peratus dari usia kamu.'

Kata Professor itu lagi, 'Kamu tahu biologi?'

Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.

'Kasihan. Kamu dah kehilangan 50 peratus usia kamu. Kamu tahu fizik?' Professor itu masih lagi bertanya...

Seperti tadi, pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepala.

'Kalau begini, kasihan, kamu sudah kehilangan 75 peratus dari usia kamu.Malang sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu.Seluruh usia kamu dihabiskan sebagai pendayung sampan.' Kata Professor itu dengan nada mengejek dan angkuh. Pendayung sampan itu hanya berdiam diri.

Selang beberapa minit kemudian, tiba-tiba hujan turun. Tiba-tiba saja datang ombak besar. Sampan itu dilambung ombak besar dan terbalik.Professor dan pendayung sampan terpelanting. Sempat pula pendayung sampan itu bertanya,

'Kamu tahu berenang?'

Professor itu menggelengkan kepala.

'Kalau macam ini, kamu dah kehilangan 100 peratus nyawa kamu.' Kata pendayung sampan itu sambil berenang menuju ke pantai.


Morale of the Story:

Dalam hidup ini IQ yang tinggi belum tentu boleh menjamin kehidupan.

Tak guna kalau kita pandai dan tahu banyak perkara jika tak tahu perkara-perkara penting dalam hidup.

Adakalanya orang yang kita sangka bodoh itu rupanya lebih berjaya dari kita. Dia mungkin bodoh dalam bidang yang tidak ada kena mengena dengan kerjayanya, tetapi 'MASTER' dalam bidang yang diceburi.

Hidup ini singkat. Jadi, tanyalah pada diri sendiri,untuk apakah ilmu yg dikumpulkan jika bukan untuk digunakan dan boleh digunakan?


Hikmat Inspirasi:

Kepuasan itu terletak pada usaha bukannya pada pencapaian.

Monday, December 6, 2010

Maal Hijrah : Bersama Melakukan Perubahan


Assalamualaikum w.b.t & Salam Perjuangan

Agak lama tidak up-date blog, kadang-kadang tu agak malas juga nak memerah otak utuk menulis hiehiehie... senang cerita malas untuk berfikir... ape-ape pun dipanjatkan kesyukuran kepada yang Maha Memiliki diri ini yang masih memberi perluang untuk diri ini memperhambakan diri kepadaNya.

Masa yang berlalu kadang-kadang melekakan kita, kecuali bagi mereka yang beramal soleh. Sedar tidak sedar kita telah berada di penghujung bulan zulhijjah yang merupakan bulan terakhir dalam kalendar Hijrah. Insya Allah tidak lama lagi kita akan memasuki bulan Muharram 1432 Hijrah yang merupakan tahun baru dalam kalendar Hijrah.

Sekadar peringatan untuk diri ini & kalian, kedatangan Awal Muharram merupakan kesempatan yang terbaik untuk kita muhasabah diri sepanjang ranjau perjalanan tahun yang telah dilalui. Sesetengah orang apabila datang tahun baru akan kedengaranlah perihal tentang azam baru. Sememangnya azam baru amatlah baik tetapi sebelum meiltizamkan azam baru baiklah sekiranya kita menjenguk kembali azam lama kita, sama ada telah tertunai atau pun tidak. Sebaik - baiknya azam yang lama itu hendaklah dicapai terlebih dahulu sebelum kita berbicara tentang azam baru.

Sememangnya mempunyai azam merupakan perkara yang amat baik & sebagai satu matlamat yang perlu dicapai oleh kita pada tahun tersebut. Tetapi kalau hanya pandai berazam & tidak berusaha untuk mendapatkanya disebabkan kealpaan, kemalasan, kecuaian diri kita, maka amatlah malang sekiranya kita masih mampu mencipta azam yang baru. Sebaik - baiknya kita perbaiki segala kelemahan diri kita bagi membolehkan kita dapat mencapai azam yang kita impikan... Insya Allah...

Bersama melakukan perubahan.... Salam Maal Hijrah 1432H

Tuesday, November 16, 2010

Sanggupkah Kita Bekorban



Pertama sekali marilah kita merafak kesyukuran kepada Allah S.W.T di atas segala nikmat dan limpah rahmatNya kepada kita sehinggakan kita masih lagi diberi kesempatan untuk meneruskan kehidupan ini dengan suasana yang aman dan damai. Sewajarnya juga kita mempertingkatkan keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah S.W.T dengan melakukan segala perintahnya dan meninggalkan segala larangaNya. Mudah-mudahan kita memperolehi ganjaran kesejahteraan di dunia dan di akhirat InsyAllah…

Sedar tidak sedar kita telahpun memasuki bulan Zulhijjah dan meninggalkan bulan Zulkaedah yang mana bulan Zulhijjah ini telah memahatkan sejarah agung pengorbanan kisah para nabi dan rasul. Sebagai permulaan saya bawakan satu hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim daripada Abi Qatadah RA, Nabi Muhamad S.A.W bersabda yang bermaksud :

“ Puasa hari Arafah menebus dosa dua tahun, setahun sebelumnya dan satahun
selepasnya. Dan puasa Asyura’ itu pula menebus dosa satahun sebelumnya”

InsyAllah tidak lama lagi kita akan menyambut 10 zulhijjah iaini hari raya Eiduladha, ianya juga dipanggil hari raya hají ataupun hari raya Qurban dan ada sesetengah tempat dipanggil hari raya besar. Sejajar dengan itu saya mengajak diri saya serta Tuan-tuan Dan puan-puan marilah kita mengambil kesempatan ini untuk menambah amal Ibadah kita dengan berpuasa pada hari Arafah iaini pada 9 Zulhijjah, semoga kita mendapat ganjaran daripada Allah S.W.T.

Hari raya Eiduladha merupakan hari kebesaran umat Islam yang dianugerahkan kepada kita. Allah mengharamkan kita berpuasa pada 10 Zulhijjah dan pada hari-hari tasrik iaitu 11,12 dan 13 Zulhijjah dan pada hari raya ini juga kita bertakbir raya bermula pada pada 9 Zulhijjah sehinggalah ke 13 Zulhijjah (bagi yang tidak menunaikan haji) berbanding dengan hari raya Eidulfitri yang mana kita bertakbir raya bermula dari terbenamnya matahari sehari sebelumya sehinggalah khatib selesai membaca khutbah pada hari raya. Ini lah kebesaran hari raya Eiduladha yang mana pada masa yang sama jutaan umat Islam berhimpun di bumi Arafah, melontar di Mina, bertawaf di Masjidilharam, bersaie dari bukit Sarfa ke bukit Marwah dalam rangka mentauhidkan Allah Yang Maha Esa.

“ HambaMu telah datang menyahut panggilanMu, Ya Allah, HambaMu datang
menyambut panggilanMu, Sesungguhnya segala pujian dan nikmat dan kerajaan
adala milik Mu, tiada sekutu bagi Mu”

Selain daripada itu pada hari raya Eiduladha ini juga Allah telah mensyariatkan kepada kita untuk menyembelih binatang peliharaan untuk dikorbankan, hukum menyembelih binatang untuk dikorbankan adalah sunat muakad iaini sunat yang amat-amat dituntut dan hampir kepada wajib bagi mereka yang bekemampuan. Sejarah juga telah mencatatkan kisah pengorbanan agong yang terjadi di dalam keluarga Nabi Allah Ibrahim AS di dalam mentaati perintah Allah S.W.T. Saya bawakan satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Ibnu Majah dan Tirmizi yang bermaksud :



Daripada Zaid bin Arqam, dia berkata: Suatu hari sahabat Rasulullah s.a.w. bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah yang ada pada korban itu?'' Jawab Rasulullah: "Ia adalah sunah bapa kamu, Ibrahim.'' Mereka berkata: "Apa yang akan kami peroleh daripadanya wahai Rasulullah?'' Rasulullah menjawab: "Bagi setiap helai rambut ada kebajikannya.'' Mereka berkata: "Bagaimana pula dengan bulunya wahai Rasulullah?'' Rasulullah s.a.w. menjawab: "Bagi setiap helai bulu ada kebajikannya.''

Dan satu hadis lagi yang diriwayatkan oleh Imam Al-Tirmizi, Ibnu Majah dan Al-Hakim yang bermaksud :

“ Tidak ada amalan yang dilakukan oleh manusia pada hari raya korban yang lebih disukai Allah dari mengalir darah (yakni menyembelih korban). Sesunggunya ia datang pada hari kiamat nanti dengan tanduk-tamduknya, kuku-kuku dan bulu-bulunya (dan diletakan di atas timbangan). Dan sesungguhnya darah binatang korban itu mendapat kedudukan di sisi Allah di satu tempat yang tinggi sebelum ia jatuh di atas bumi. Oleh itu, ikhlaskanlah hati kamu ketika berkorban itu”

Sekarang mari kita singkap sejarah pengorbanan agung yang dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim AS sekeluarga bermula dengan perintah Allah S.W.T yang memerintahkan Nabi Allah Ibrahim AS meninggalkan isterinya Siti Hajar beserta anaknya Ismail AS di sebuah lembah padang pasir yang gersang yang kini di namakan Mekah dan meninggalkanya lalu pulang kembali ke Palestin untuk berdakwah. Ini lah saat pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim AS apabila diperintahkan untuk meninggalkan anak dan isterinya di sebuah padang pasir yang gersang bagi mentaati perintah Allah S.W.T. Mari kita bayangkan bagaimana mungkin setelah bergitu lama Nabi Ibrahim tidak mempunyai anak dan kini Allah telah mengurniakan anak kepadanya dan dalam masa yang sama terpaksa meninggalkan anak dan isterinya di padang pasir yang gersang. Sejarah juga terpahat sekali lagi apabila anak nabi Ibrahim AS iaini Nabi Ismail AS kehausan dan dalam masa yang sama air simpanan telah kehabisan lalu Siti Hajar berlari mencari air di sekitar kawasan tersebut untuk diberikan kepada anaknya tetapi tidak dijumpai. Setelah daripada itu dengan kekuasaan Allah S.W.T terpancutlah air dari celah kaki Nabi Allah Ismail AS dengan banyaknya dan mereka berdua meminumnya dengan sepuas puasnya. Inilah air yang diberi nama air Zam Zam kerana mengikut sesetengah riwayat mengatakan ketika mana air tersebut terpancut keluar ianya mengelurkan bunyi ZamZamah. Kisah ini juga memaparkan bagaimana ketaatan seorang isteri dalam mentaati perintah Allah S.W.T tampa kompromi sedikit pun yang mana Siti Hajar menanyakan kepada Nabi Ibrahim kenapa Baginda meninggalkan mereka berdua di satu kawasan yang gersang ini? Tetapi Nabi Ibrahim tidak menjawab di tanya lagi sebanyak 3 kali dan akhir sekali Siti Hajar menanyakan adakah ini perintah dari Allah S.W.T? barulah Nabi Ibrahim AS menjawab YA. Lalu Siti Hajar berkata “ sekiranya ini perintah dari Allah S.W.T maka aku akan mematuhiNya kerana sesungguhnya Allah S.W.T akan melindungi kami di sini”. Hebatnya keimanan Siti Hajar dalam mematuhi perintah Allah S.W.T walaupun ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim AS bersama anaknya yang masih kecil di kawasan yang tidak mempunyai apa-apa dan hebatnya Siti Hajar dalam meletakan keyakinan yang tinggi kepada Allah S.W.T sebagai satu-satunya tempat bergantung hidup untuk meneruskan kehidupan.


Sejarah pengorbanan agung terpahat sekali lagi apabila Nabi Allah Ibrahim AS diperintahkan oleh Allah S.W.T untuk menyembelih anaknya Nabi Ismail AS dan kisah ini Allah S.W.T nukilkan di dalam Al-Quran di dalam ayat 102-107 surah As-Saaffat. Firman Allah S.W.T yang bermaksud :

“Maka tatkala anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama – sama denganya, Nabi Ibrahim berkata: “Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?”. Anaknya menjawab: “Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan ke padamu; insyAllah, ayah akan mendapat daku dari orang-orang yang sabar”. Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu), dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami), Serta Kami menyerunya: “ Wahai ibrahim! Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu”. Demikian sebenarnya Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata; Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar;

Lihatlah bertampa kentalnya keimanan seorang anak dalam mentaati perintah Allah tampa rasa muskil menyerahkan batang tubuh untuk dikorbankan oleh ayahnya dalam rangka mentaati perintah Allah S.W.T. Kita lihat pula bagaimana Siti Hajar seorang ibu yang Amat menyayangi anaknya dengan hati yang redha merelakan anaknya dikorbankan bagi mentaati perintah Allah S.W.T seperti mana Siti Hajar berkata kepada Iblis yang datang menghasutnya : “ Seseorang Nabi tidak pernah diperintahkan Allah dengan sesuatu yang bathil…bukan setakat anaku aku sanggup korbankan, malah nyawaku sendiri aku sanggup serahkan kepadaNya”.

MarsyaAllah…. Bergitu hebat keutuhan keimanan keluarga ini dalam mentaati perintah Allah S.W.T. Bayangkan lah perasaan seorang ayah yang terpaksa menyembelih anaknya sandiri, anaknya yang cukup disayangi. Bayangkan pula seorang ibu yang terpaksa merelakan anak yang dikandungnya di sembelih oleh suaminya sendiri, bayangkan seorang anak yang merelakan lehernya di serahkan kepada ayah nya sendiri untuk disembelih. Saya bawakan pula pesanan Nabi Ismail AS kepada ayahnya ketika mana tubuhnya diserahkan untuk dikorbankan ; “ Wahai ayah.. tolonglah ikatlah tangan saya supaya saya tidak bergerak gerak agar mudah urusan ayah menyembelih saya…Ayah hadapkanlah wajah saya ketanah, supaya ayah tidak melihat wajah saya yang nanti menyebabkan timbul perasaan belas kasihan ayah kepada saya…Ayah lipatkanlah kain ayah keatas supaya tidak terkena percikan darah walau sedikit, nanti ibu akan lebih bersedih melihatnya…Ayah tolonglah nanti bawakan baju saya kepada ibu sebagai pengubat rindu dan katakanlah kepada ibu “bersabarlah dengan perintah Allah”…Ayah tolonglah janganlah beritahu ibu bagaimana cara ayah menyembelih saya”. Akhirnya setelah Nabi Ismail menyerahkan tengkuknya dan Nabi Ibrahim meletakkan pisau ditengkuk anaknya...Allah telah menggantikan di tempat Nabi Ismail itu seekor binatang Syurga yang gemuk sebagai ganti Nabi Ismail AS.

Bertapa hebatnya pengorbanan ini, bertapa dasyatnya keimanan keluarga ini sebagai panduan umat selepasnya. Inilah contoh kecintaan kepada Allah S.W.T yang tidak terbelah bahagi yang tiada tandinganya. Bertapa hebatnya kecintaan mereka kepada Allah dalam mentaati perintahNya sebagai hamba yang diciptakan olehNya. Marilah kita merenung sejenap sejauh mana kecintaan kita kepda Allah?, sejauhmana ketaatan kita kepada Allah? sejauh mana pengabdian diri kita kepada Allah S.W.T?. Adakah kita sanggup bekorban meninggalkan segala kemaksiatan yang selama ini kita lakukan?, adakah kita sanggup bekorban untuk meninggalkan segala keseronokan dalam mengejar erti kepatuhan dan ketaatan kepada Allah S.W.T?. Kita nilai diri kita adakah kita pernah bekorban untuk keluarga kita?, adakah kita pernah bekorban untuk negara ini? dan adakah kita pernah bekorban untuk agama Islam yang suci ini? Kalau ada pun adakah memadai pengorbanan yang kita lakukan jika dibandingkan dengan nikmat dan kesenangan yang Allah kurniakan kepada kita.

Kisah pengorbanan keluarga Nabi Allah Ibrahim AS telah membuka mata hati kita bertapa kurdusnya pengorbanan itu, bertapa sucinya pengorbanan itu dan kisah pengorbanan ini juga telah membuka satu lembaran sejarah agung yang perlu dicontohi dan teladani oleh kita semua dalam rangka ketaatan dan kepatuhan kita kepada Allah S.W.T. Sanggupkah Kita Bekorban????

Sambutlah SALAM EIDUL ADHA 1431H dari Saya sekeluarga :

Ahmad Nasrul Hakim B. Hj. Saleh
Noorhayati Bt. Yakub
Ahmad Fateh Adam B. Ahmad NAsrul Hakim
Ahmad Farhan Aqil B. Ahmad Nasrul Hakim
Nur Farisya Alya Bt. Ahmad Nasrul Hakim

Thursday, November 11, 2010

Zulhijjah & Eidul Adha: Beberapa isu & Hukum


KULLU 'AM WA ANTUM BI KHAIRIN..

Bulan Zulhijjah, khususnya sepuluh hari awalnya adalah merupakan peluang kedua selepas Ramadhan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredhaan, keampunan dan pahala amalan.

Disebutkan oleh Nabi SAW :

"Sebaik-baik hari di dunia adalah sepuluh hari itu" (Riwayat al-Bazzar ; Albani : Sohih).

Allah SWT pula berfirman :

"Demi Fajar dan hari-hari yang sepuluh" ( Al-Fajr : 1).

Majoriti ulama menyatakan hari sepuluh itu merujuk kepada hari pertama hingga sepuluh Zulhijjah dan bukannya sepuluh terakhir Ramadhan. (Zad Al-Ma'ad, Ibn Qayyim).

Ia juga disebut oleh Nabi SAW dalam hadith lain :

"Tiada hari-hari yang lebih disukai oleh Allah SWT untuk hambanya memperbanyakkan amalan dari sepuluh hari ini" (Riwayat Al-Bukhari).


AMALAN-AMALAN UTAMA

Manakala amalan-amalan yang digalakkan sepanjang sepuluh awal Zulhijjah yang amat besar pahalanya ini antaranya :-

a) Zikir : Iaitu dengan memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illa Allah dan Allahu Akbar.

Ia bersumber dari hadith riwayat At-Tabrani yang diakui sohih oleh Imam Al-Munziri. Allah SWT juga menyebut ertinya : "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu.." (Al-Hajj : 28).

Ibn Abbas r.a mentafsirkan erti ‘hari-hari tertentu' adalah sepuluh hari Zulhijjah ini dan inilah pendapat majoriti ulama jua.

b) Berpuasa : Amat digalakkan berpuasa pada satu hingga sembilan Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan Haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah ) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa.

Nabi SAW bersabda tentang kelebihan hari Arafah :

"Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah" (Riwayat Muslim).

Nabi SAW juga bila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.

c) Melakukan lain-lain amalan seperti bersedeqah, membaca Al-Quran, solat sunat dan lain-lain. Ia semuanya termasuk di dalam umum hadith yang menunjukkan ianya amat disukai oleh Allah SWT.

d) Menjauhi maksiat dan masa terbaik untuk memulakan tawbat bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir dan menangguhnya. Amat biadap jika umat Islam bersukaria dengan melampaui batas haram di hari yang amat agung di sisi Allah SWT ini.

Bertawbatlah dengan sebenar-benar tawbat dan sedarilah bahawa hidup ini sementara dan seluruh keseronokannya adalah tipu daya semata-mata.

e) Bertakbir : Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa `Ali KW menunjukkan bahawa permulaan takbir bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu ‘Asar hari ketiga Tashriq.

f) Berkorban : Allah SWT berfirman : ertinya : "dan berdoalah dan berkorban". Allah SWT juga menyebut :

Ertinya : "Sesiapa yang membesarkan syiar Allah (berkorban) mala ia adalah dari tanda ketaqwaan hati" (Al-Hajj : 32)

Sebuah hadis menyebut :

Ertinya : "Tiadalah amalan anak Adam yang lebih disukai oleh Allah SWT pada hari kurban kecuali berkorban ( dengan menyembelih binatang)" ( Riwayat At-Tirmidzi, Abu Daud ; Gharib, namun terdapat rawi yang dipertikaikan )

POTONG KUKU, RAMBUT & HUKUM QURBAN

Hukum berkorban adalah sunat muakkad (yang dituntut) bagi orang yang mempunyai lebihan dan kemudahan harta. Demikian pendapat majoriti ulama termasuklah sahabat besar seperti Abu Bakar as-Siddiq r.a, Umar al-Khattab r.a, Ibn Mas'ud r.a dan lain-lain, kecuali Imam Abu Hanifah berpendapat ianya WAJIB bagi mereka yang berkemampuan.[1]

Bagi menggandakan pahala korban, seseorang yang sudah berniat awal untuk melakukannya digalakkan menahan diri dari memotong rambut dan kuku. Ia berdasarkan hadith riwayat Muslim yang sohih, iaitu :-

Ertinya : Barangsiapa yang ingin menyembelih ( berkurban ), dan telah masuk sepuluh awal Zulhijjah), maka janganlah dia memotong apa-apa rambut atau kukunya SEHINGGALAH sampai korban dilaksanakan" ( Muslim, 3/39 )

Justeru, majoriti ulama dari mazhab Maliki, Syafie dan sebahagian Hanbali menyatakan makruh hukumnya bagi melanggarnya.

Bagaimanapun ia tiadalah termasuk dalam kategori haram kerana Aisyah r.a pernah meriwayatkan bahawa beliau pernah menempah (menandakan dan membeli binatang) dan diniatkan untuk dilakukan Qurban, dan Aisyah r.a menyebutkan, tiadalah Nabi SAW mengharamkan apa-apa (semasa menunggu masa untuk menyembelih) sehinggalah sampai waktu sembelihan. Hadis tersebut adalah sohih riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Oleh itu, adalah dibenarkan untuk memotong kuku jika ia boleh mengganggu kesempurnaan wudhu dan lain-lain kewajiban.

TIDAK DIBENARKAN juga berkorban hanya dengan membayar harganya atau membeli daging lembu yang telah disembelih dari pasar lalu disedeqahkan atas niat Qurban. Tatkala itu, ia dianggap sedeqah biasa sahaja dan bukannya Qurban yang disyariatkan di hari raya Aidiladha.

Pahala Qurban adalah jauh lebih hebat dari bersedeqah harganya sahaja. Ia adalah fatwa oleh majoriti ahli ilmu seperti Imam Abu Hanifah, Malik, Syafie, Ahmad dan lain-lain. [2]

Adalah diingatkan jua agar meniatkan Qurban itu adalah kerana Allah SWT semata-mata, menuruti sunnah Nabi SAW dan Nabi Ibrahim a.s dan bukannya untuk menyedeqahkan daging atau lain-lain niat. Firman Allah yg bermaksud :

Ertinya : Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridaan) Allah, tetapi ketakwaan dari kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik. (Al-Hajj : 37)

KONGSI LEMBU

Harus hukumnya menurut majoriti ulama untuk berkongsi seekor lembu dengan dibahagikan kepada 7 bahagian atau seekor kambing berdasarkan hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Jabir r.a. [3]

Adalah digalakkan juga untuk menyembelih sendiri (jika berkemampuan) atau menghadiri majlis sembelihan.

Sebuah riwayat hadith pernah mencatatkan nasihat Nabi SAW kepada Fatimah yang ingin berqurban :

Ertinya : "Hadirkanlah dirimu di waktu sembelihan, diampunkan bagimu dari titisan darah sembelihanmu yang pertama"

BINATANG TERBAIK UNTUK KURBAN

Yang terbaik adalah unta, diikuti oleh lembu, kerbau, kemudian biri-biri, kambing dan jika tidak mampu bolehlah 1/7 dari unta, lembu, kerbau.

Yang terbaik sudah tentulah yang paling banyak dagingnya maka lebih ramai mendapat merasai dan manfaatnya.

PEMBAHAGIAN DAGING

Daging qurban yang telah siap dilapah bolehlah dibahagikan SEPERTI BERIKUT :

1/3 (sepertiga) kepada tuan rumah yang berqurban,

1/3 (sepertiga) kepada faqir miskin termasuklah jirannya dan saudara mara dan

1/3 (sepertiga) lagi bagi sesiapa yang memintanya.

Ia berdasarkan firman Allah SWT :

Ertinya : "Dan makanlah ia, dan berikanlah ia kepada orang yang susah dan faqir." (Al-Haj : 28) dan juga firman Allah :

Ertinya "Dan makanlah ia, dan berikanlah kepada orang yang memintanya dan yang tidak memintanya" (Al-Haj : 36)

Inilah yang dilakukan oleh Nabi SAW sebagaimana riwayat Ibn Abbas r.a dan Ibn Umar r.a. Namun demikian HARUS (DIBENARKAN) untuk tidak mengikut cara pembahagian ini SAMADA UNTUK MAKAN KESELURUHANNYA ATAU KEBANYAKKANNYA. [4]

Bagaimanapun DILARANG untuk memberikan tukang-tukang lapah dan penyembelih upah atas usahanya (iaitu dengan ditetapkan dari awal), bagaimanapun ia harus jika dia termasuk dari kalangan faqir miskin atau diberikan secara sukarela orang ramai sebagai hadiah.

TIDAK DIBENARKAN juga sepakat ulama untuk menjual dagingnya.

Namun tidak sepakat berkenaan penjualan kulit, bulunya dan tulang hasil Korban. Majoriti mazhab termasuk Syafie tidak membenarkan. [5]

DIBENARKAN untuk menyimpan daging-daging kurban walaupun melebihi 3 (tiga) hari berdasarkan hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Muslim.

MEMBERI DAGING KORBAN KEPADA ORANG KAFIR

Ulama berbeza pendapat dalam hal ini, sebahagian mazhab mengatakannya HARAM, ada yang mengatakannya MAKRUH dan Mazhab Hanbali, Hanafi mengatakannya sebagai HARUS kerana ia bukannya sedeqah wajib. [6]

Namun tiada khilaf, mendahulukan umat Islam adalah lebih utama dalam hal ini.

BERKORBAN ATAU MEMBAYAR HUTANG

Bolehkah seorang yang dibebani hutang bank dan rakan berkorban sekali setahun demi tawaran pahalanya?.

Saya telah banyak mengulas berkenaan hutang dan pendirian Islam berkenaannya. Sila rujuk di sini. Justeru, untuk menentukan keutamaan samada menjelaskan hutang atau melakukan ibadah kurban kita perlu melihat kepada jenis hutang, tempoh janji bayaran semula dan kemampuan orang yang berhutang.

Jika ia adalah dari jenis hutang yang telah terancang pembayarannya seperti hutang bank dan selepas ditolak semuanya masih ada baki wang, tatkala itu individu tersebut sewajarnya melihat dan memikirkan berkenaan hutang tidak rasmi dari individu lain atau rakan-rakan serta tempoh yang dijanjikan.

Jika tempoh langsaian hutang masih jauh dan diyakini pendapatan akan datangnya boleh menampung semunya tanggungjawab wajib itu. Di ketika itu barulah ibadah kurban menjadi utama untuk dilaksanakan.

Ia amat jelas kerana ibadah kurban hanya sunat muakkad sahaja menurut majoriti mazhab mankala langsai hutang dalam tempohnya adalah wajib.

Jika disebabkan oleh ingin berkorban sehingga menyebabkan rakan pemberi hutang pula ‘TERKORBAN', hubungan persaudaraan ‘terkorban', atau hingga menyebabkan pihak bank mengenakan penalti kerana lewat bayar, tidak wajar sama sekali untuk berkorban juga. Keutamaan tetap bagi pelangsaian hutang berbanding berkorban. Demikian pandangan ringkas saya.

KORBAN OLEH ORGANISASI & SYARIKAT?

Ramai yang bertanya dan ramai juga yang melakukan amalan ini. Adakah sebuah syarikat boleh mengeluarkan budjet tertentu untuk membeli dua puluh ekor lembu dan berkorban atas nama syarikat?

Jawab ringkas saya:

"tidak boleh !"

Ibadah korban adalah ibadah yang dilakukan oleh individu tertentu atau untuk individu tertentu. Ia bukan untuk organisasi yang bukan manusia. Justeru, ia sebuah organisasi ingin melaksanakannya, ia MESTI menghadiahkannya kepada mana-mana Pengarah atau kakitangannya.

Ketika itu korban barulah sah dan ia menjadi korban oleh individu yang ditentukan namanya sahaja dan bukan atas nama syarikat. Pihak syarikat terbabit boleh bergilir-gilir menghadiahkan lembu tertentu dan bahagiannya DIHADIAHKAN kepada kakitangan secara khusus UNTUK DILAKSANAKAN sembelihan atau korban, pahala korban akan hanya diperolehi oleh individu dan pihak organisasi pula (iaitu pemilik organisasi iaitu manusia) hanya mendapat pahala kerana ‘menghadiahkan' lembu atau bahagiannya kepada kakitangan sahaja.

Jika pihak syarikat tidak mahu berbuat demikian, bermakna ia mestilah meletakkan secara specific 20 ekor lembu itu, untuk para lembaga pengarahnya secara khusus juga. Ia bukan atas nama syarikat tetapi individu.

APAKAH HAJI AKBAR ?

Nabi SAW menamakan hari sembelihan iaitu 10 Zulhijjah sebagai Haji Akbar. (Riwayat Abu Daud dengan sanad sohih : Ibn Qayyim dan Albani).

Sayyidina Ali Abi Talib juga pernah ditanya tentang apakah itu Haji Akbar, beliau menjawab:

"Ia adalah hari sembelihan (iaitu haji raya pertama). (Riwayat at-Tirmidzi)

Menurut Ulama itulah yang dimaskudkan di dalam ayat surat At-Taubah.

Bagaimanapun sesetengah ulama membawakan hujah mereka mengatakan Haji Akbar itu adalah Hari Arafah [7]. Setengah ulama pula bersama sahabat seperti Ibn Abbas r.a dan Ibn Umar r.a yang menyatakan bahawa Haji Akbar itu adalah hari arafah yang jatuhnya pada hari Jumaat dan pahalanya disebut sehebat 70 kali pahala Haji biasa, Ia juga disebut oleh Imam al-Ghazzali, ini bermakna pada Haji Akbar, semua orang yang berada di Arafah akan diampunkan. Ia berdasarkan satu hadith yang diriwayat oleh Razin dalam Tajrid as-Sihhah, bagaimanapun al-Munawi menolak hadith itu dengan katanya "tiada asalnya".

Kesimpulannya : Terdapat para sahabat mengatakan Haji Akbar itu adalah hari Arafah yang jatuh pada hari jumaat, mankala Ali k.w pula mengatakan ia adalah hari Qurban pada 10 zulhijjah dan setengah yang lain pula menyebut ia adalah semua hari-hari wuquf di Mina ( hari Tasriq).

Akhirnya, adalah amat perlu dipastikan bahawa tarikh hari raya ‘Idil adha ini menurut ijtihad pemerintah kerajaan Saudi bagi menyatukan umat Islam di seluruh dunia ( kecuali jika benar-benar sesebuah Negara itu mengikut rukyah), tanpa rukyah maka kiraan yang terbaik adalah dengan menuruti Saudi. Dengan itu, kekeliruan yang sering berlaku sebagaimana mencari Lailatul Qadar dan hariraya idilfitri akan berterusan. wallahu 'alam

Sekian

Doha, Qatar

27 Dis 2006 ( 7 Zulhijjah 1427 H)

Kemaskini : 16 Disember 2007 ( 6 Zulhijjah 1428 H - Malaysia ; 7 Zulhijjah 1428 H - Saudi)

KEMAS KINI : 29 Nov 2008 ( 1 Zulhijjah 1429 H )

[1] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/ 197

[2] Al-Majmu, 8/425 ; Al-Mughni, 9/436

[3] Al-Majmu, An-Nawawi, 8/313

[4] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/200

[5] Bidayatul Mujtahid, Ibn Rusd Al-Hafid, 1/321 ( cet Maktabah al-Riyadh al-Hadithiyah) ; Rawdah At-Tolibin, An-Nawawi, 3/225

[6] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/201

[7] Ahkam al-Quran, Al-Jassas

www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/219-zulhijjah-a-idiladha-beberapa-isu-a-hukum.html

Wednesday, October 27, 2010

LASKAR JIHAD



LASKAR JIHAD

Oleh :Fudzail Md. Nor

KEEMPAT-EMPAT mereka bernafas kelegaan sebaik memboloskan diri dari terowong sepanjang 640 meter. Salah satu dari lebih 800 terowong di sempadan Rafah dan Gaza, terowong yang memisahkan dua dunia. Dalamnya empat meter, lebar satu meter, tinggi mencecah dua meter, cukup-cukup untuk memuatkan seorang demi seorang. Berjalan dalam kegelapan. Meraba-raba, terkadang, teraba punggung orang di depan. Berjalan perlahan, bernafas dalam kekurangan oksigen. Dalam dada berdebaran.

Apa sahaja boleh terjadi, termasuk pengeboman daripada serangan udara tentera Israel.

Datuk Ariffin terduduk dalam bangsal, mencari oksigen, meraba mencari rokok, tetapi teringat sudah berada pada bulan Ramadan. Ketiga-tiga yang lain, Datuk Rusdi, Datuk Mushil dan Datuk Imran sama terduduk di atas pasir. Awal subuh dan suhu masih rendah memberi kenyamanan dalam debaran jantung yang terus kencang.
“Fasa pertama misi sudah selesai!”

Mereka mengangguk. Menyeludup masuk ke Gaza mempunyai risiko besar. Tetapi destinasi itu bukan kebetulan. Mereka tahu dan tidak peduli. Semuanya sudah dirancang dengan teliti, sudah bersedia dengan apa saja kemungkinan. Tiada jalan kembali.

Datuk Ariffin bangkit melihat keluar bangsal, memastikan tiada kelibat pihak penguatkuasa Palestin, apalagi tentera dan perisik Israel yang menjejak. Mata liar mencari petunjuk seperti yang telah dirancang. Ternampak sebuah kereta kuning cair parkir dalam 30 meter.
“Kenderaan yang ditempah sudah menanti!”

Mereka bergegas mengambil beg, berlari anak ke kereta.

“Kata laluan!” Pemandu berkumis, berkaca mata hitam bertanya.
“Angelina Jolie!”

Pemandu mengangguk sambil mata merenung wajah keempat mereka yang cuba kelihatan tenang. Cuba untuk menjadi macho dan hebat.


PERJALANAN dari Rafa ke bandar Gaza melalui kawasan kem pelarian yang kelihatan tidak teratur dengan bangunan seperti tidak siap. Keempat Datuk dengan satu misi bersama itu menatap pemandangan dengan penuh perhatian. Seperti dalam mimpi pula untuk berada di bumi bersejarah yang selama ini hanya diketahui dari media, buku-buku dan cerita-cerita.

“Ini bukan sahaja bumi anbia, tetapi juga bumi Musyrikin!”

Yasir, pemandu yang fasih berbahasa Inggeris itu menjadi pemandu pelancong yang baik.

“Kalau tiada orang jahat, tiada diturunkan nabi-nabi!”

Yasir menyambung cerita. Dari sejarah ribuan tahun ke situasi semasa. Seperti sahaja berada dalam dokumentari National Geoghrapic. Seketika, setelah berlegar di kawasan perumahan dan kedai-kedai, mereka menghampiri sempadan Israel.

“Tengok seberang tembok, di sana Israel, tanah kami yang dirampas sejak tahun 1948! Setiap hari melihat tanah yang dirampas, setiap hari yang tidak memudarkan semangat untuk kembali ke tanah kelahiran!”

Suara Yasir mendesir bersama-sama angin Mediterranean berhembusan. Suara yang melontar dendam dan keazaman. Wajahnya serius.

Datuk Ariffin, Datuk Imran, Datuk Rusdi dan Datuk Mushil mengangguk dengan wajah-wajah yang gusar. Kehadiran mereka ke bumi Gaza di bulan Ramadan bukan lagi satu mimpi, mereka benar-benar bernafas di ruang magis. Ruang yang membawa harapan berbunga dari satu misi kudus.

“Berapa lama kalian mahu berada di Gaza?” Yasir bertanya.

“Paling lama dalam dua minggu!” Jawab Datuk Mushil.

“Tidak menyambut Syawal di sini?”

“Kalau ada rezeki, mahu juga!” Datuk Imran pula menjawab.

“OK. Setelah tiba dan rehat di hotel, saya boleh bawa keliling Gaza, melihat kem-kem pelarian dan kita berbuka puasa di salah sebuah masjid dalam kem pelarian!”

Yasir mengatur jadual aktiviti, sesuatu yang tidak termasuk dalam pembayaran, tetapi cukup melegakan empat Datuk yang membawa pakaian cukup-cukup untuk seminggu.


MELIHAT kesan-kesan perang dan serangan rejim zionis yang ganas memang menginsafkan empat Datuk. Ada kalanya air mata mereka bergenangan melihat keadaan dhaif di khemah pelarian dan apabila bertemu dengan mereka yang cacat akibat serangan bom. Apalagi bertemu kanak-kanak pelarian yang kelihatan terbiar walau ceria dan berkumpul setiap kali melihat kedatangan mereka, ‘pelawat’ dari Malaysia, sebuah negara yang menjadi sebutan ramai kerana banyak membantu dan menyokong perjuangan rakyat Palestin sejak lama.

Sebaik solat Tarawih, mereka bersantai di kawasan pantai yang mula dipenuhi ramai warga Palestin. Meriah dengan manusia mengunjungi gerai makan yang menawarkan shisha dan tayangan filem percuma.

“Ada lebih 150 masjid yang musnah akibat pengeboman, manakala 300 yang lain rosak!”

Datuk Rusdi mengulang maklumat yang diterima. Sebagai seorang yang pernah menjadi pegawai kerajaan menjaga wang zakat dan masjid, dia mengira-ngira jumlah kos yang diperlukan untuk membina semula atau membaiki masjid-masjid tersebut. Sememangnya dia tahu wang zakat yang dikutip olehnya selama ini tidak semuanya sampai kepada yang berhak, malahan ada ketirisan dan digunakan untuk urusan lain, termasuk penyelewengan dalam bentuk hiburan seperti lawatan sambil belajar atas nama urusan rasmi. Walhal, tidak lebih untuk melancong secara percuma. Kekadang pelbagai perancangan dan tindakan dibuat atas nama agama pun tidak lebih sekadar menutup pelbagai kelemahan dan kepincangan di kalangan pegawai.

“Masjid di Gaza ini semuanya ada kelas tahfiz, sudah puluhan ribu hafiz yang lahir. Nampaknya dalam keadaan seperti penjara ini, warga Palestin di Gaza tetap bersemangat untuk meneruskan perjuangan, bersedia untuk kembali ke tanah yang dirampas!”

Sambung Datuk Mushil sambil matanya sesekali meninjau wanita-wanita Palestin yang lalu lalang. Tidak dapat mengelak untuk mengagumi kecantikan mereka, apalagi buat seorang yang selama ini ada banyak skandal sebagai ketua pengarah sebuah stesen TV. Dikelilingi artis-artis glamor yang mahukan publisiti dan kemewahan hidup tanpa bekerja keras. Datuk Mushil selalu mengambil kesempatan tanpa mengira dosa pahala. Asalkan bahagia dan seronok melapah seorang demi seorang artis wanita, terutama yang baru mahu berkecimpung dalam dunia hiburan dengan impian ke persada sebagai penghibur popular, selain kalau-kalau bernasib baik disambar para Datuk yang mahu melengkapkan kuota poligami.

“Kamu perasan selama dua hari di sini, sudah keliling Gaza, kita belum bertemu seorang pun peminta sedekah. Walhal, majoriti hidup di bawah paras kemiskinan!”

Datuk Ariffin mencelah. Sebagai seorang ahli politik yang sekian lama hidup mewah di bawah kuasa politik yang mana matlamat menghalalkan cara, dia cukup arif dengan sikap ahli politik yang lebih kurang sahaja sikap, sebagai peminta sedekah, kalau tidak sebagai pencuri dan perompak wang rakyat. Malah kekadang ada kebenarannya yang ahli politik sama taraf dengan pelacur, sesuatu yang tidak dinafikan oleh Datuk Ariffin yang telah menggadai bukan sahaja maruah diri, malah bangsanya sendiri dengan bisnes atas angin dan ali baba. Menidakkan hak majoriti kerana dia termasuk golongan elit yang berkuasa.

“Betullah! Malah ada yang apabila kita mahu beri wang, menolak dan minta masukkan dalam tabung, untuk dikongsi bersama!” Datuk Imran melepaskan kata-kata sambil melihat jauh ke arah kerlipan lampu kapal-kapal. Sebagai seorang penyanyi rock veteran yang bukan sahaja glamor, pernah menjadi idola anak muda malahan hidup dalam berfoya-foya, Datuk Imran selalu mencari publisiti murahan dengan konsert amal dan aktiviti seperti berbuka puasa bersama anak-anak yatim. Semuanya sandiwara, apalagi pihak media terus memberatkan hiburan dengan menjadikan artis sebagai bahan pelaris, walhal, kebanyakan artis seperti Datuk Imran yang mendapat anugerah Datuk kerana jasa mencemarkan budaya dengan budaya rock dan hippie, tidak lebih sekadar gimik.
Hidup dalam kemungkaran, solat tidak tentu hala dan mabuk-mabuk. Lebih banyak membawa keburukan kepada masyarakat yang menjadikan hiburan sebagai pelengkap kehidupan setelah muak, jelak, mual dan benci dengan gelagat, suasana politik dan ahli politik yang tidak berhabisan berebut kuasa. Jatuh menjatuh dan fitnah menfitnah sesama sendiri terutama kalau dalam sidang Parlimen yang boleh menjadi sarkis dan zoo.

Maka dalam kemeriahan malam Ramadan di Gaza menyelubungi suasana, tetapi tidak pada keempat Datuk yang kelihatan serba kekeliruan. Masih dalam ketidakpastian walau sebelum ini bertekad dengan satu misi. Sanggup masuk secara haram ke Gaza kerana tidak mahu menunggu lama untuk visa dikeluarkan oleh pihak berkuasa Mesir.

Misi yang diharapkan boleh mengubah satu destini dan destinasi kehidupan, setelah puluhan tahun bernafas dalam dosa, noda, pembohongan dan hipokrasi. Misi yang lahir dari satu sesi karaoke di pusat perjudian atas gunung setelah melihat dengan mata sendiri, seorang Tan Sri bertaraf bilionair mati sakit jantung di atas dada telanjang seorang GRO dari negeri China.

“KAMU tahu, abang saya adalah seorang syuhada. Dia menjadi pengebom berani mati yang berjaya membunuh 15 orang askar Zionis laknatullah di bandar Jericho!”
Keempat-empat Datuk segera tersedar mendengar cerita Yasir walau cukup mengantuk. Perjalanan selepas Zuhur ke kawasan khemah pelarian terbesar dan paling padat di dunia, Al-Jabaliah memang cukup menyeksakan kerana mata terpaksa dibuka luas. Tersengguk bersama cerita Yasir yang tiba-tiba terasa menyegarkan.

“Kamu tahu ini juga bermakna, saya boleh menjadi ahli syurga kerana setiap syuhada boleh memilih 70 orang untuk bersamanya ke dalam syurga!”

Mendengar perkataan syuhada dan ahli syurga menambahkan tarikan. Semua orang mahu masuk syurga walau ramai yang mencorakkan neraka dalam kehidupan seharian.

“Sebab itukah kamu memandu berbahaya,” Tanya Datuk Ariffin yang sejak lama mahu menegur cara Yasir memandu. Ciluk sana, ciluk sini. Kadangkala laju tidak bertempat dan memotong ikut suka hati, walau Yasir bukan pemandu unik di Gaza, sedikit sebanyak mencemaskan.

Yasir ketawa.

“Ya! Saya ada lesen ke jannah!”

“Tetapi kami belum ada, kamu boleh mati syahid, masuk jannah, kami boleh mati katak di Gaza ini dengan cara kamu memandu!”

Ujar Datuk Rusdi diikuti ketawa beramai-ramai. Teringat jumlah mereka yang mati nahas jalan raya terus meningkat di tanah air, biarpun kenderaan semakin canggih dan jalan raya semakin banyak.

“Bukankah kamu berempat datang ke Gaza ini untuk mati syahid?”

Tanya Yasir kembali, setelah lima hari, Yasir sudah seperti lama mengenali empat orang Melayu awal lima puluhan yang juga sudah tidak segan silu bercerita latar belakang masing-masing.

Membongkar satu misi untuk mati syahid kerana yakin taubat mereka sukar untuk diterima. Walau berkali ke umrah dan haji, masih terasa terlalu banyak dosa dan noda untuk dihapuskan. Terlalu banyak menganiaya orang. Menipu, menyeleweng, berzina, memberi dan menerima rasuah, hantar santau, malah merogol dan merancang pembunuhan kerana persaingan dan dendam. Taraf kejahatan melampau yang menyebabkan keempat-empat mereka yang pernah bergelar golongan elit Melayu Baru itu bertekad untuk menyusup ke Gaza, berdepan dengan rejim Zionis dan kalau bernasib baik, mati syahid. Terus ke syurga tanpa hisab. Boleh bawa 70 orang lain sama-sama ke syurga.

“Kamu ahli politik bukan?” Tanya Yasir kepada Datuk Ariffin yang mengangguk.

“Di bumi Palestin ini pun ramai ahli politik yang korup. Sebab itu kami memilih parti Hamas walau dianggap teroris kerana sudah muak, jelak dan benci dengan pemimpin Fatah berpuluh tahun memungkiri janji dan amanah. Sebab itu saya cakap di sini bukan sahaja bumi anbiya, malahan bumi Musyrikin. Sebab itu orang Palestin berterusan dizalimi, dilanyak Yahudi kerana pemimpin kami ada yang sudah dibeli, korup dan mementingkan perut semata-mata. Perjuangan keramat membebaskan Palestin hanya sandiwara semata-mata. Apalagi dunia Arab yang bersetongkol dengan Israel dan Amerika!”

Tersentuh hati Datuk Ariffin yang memang selama ini sekadar proksi kepada ahli-ahli perniagaan yang menggunakan beliau untuk manipulasi kontrak. Kekayaan yang dikumpul di bawah dasar politik kronisme. Berguni-guni, malahan kadang berlori-lori wang tunai yang disimpan hasil rasuah dan penyelewengan. Hidup mewah tetapi seperti bangkai kerana makan minum duit haram.

“Kamu bayangkan nanti, berapa ramai yang kamu mesti minta maaf setelah menyalahgunakan, menyelewengkan duit rakyat, duit zakat, duit derma, seperti ramai ahli politik Palestin yang mengagihkan sesama sendiri sewaktu berkuasa dan menidakkan hak-hak kami, terutama anak-anak yatim, anak-anak pejuang yang syahid dan anak-anak yang terus dalam kemiskinan walhal hasil negara dari dana derma cukup menampung perbelanjaan untuk menanggung mereka!”

Yasir terus melepaskan apa yang selama itu terbuku dalam diri, apalagi setelah mengetahui niat dan tujuan misi empat orang Melayu bertaraf Datuk di bulan Ramadan ke Gaza, tanah genting sekangkang kera yang tidak putus dengan konflik dan terus mengorbankan jiwa para syuhada hampir setiap hari.

“Di kawasan Jabaliyah ini selalu ada tentera Israel menyusup masuk untuk membunuh mereka yang dianggap teroris. Kamu tahulah, dikalangan kami pun ramai pengintip upahan Israel yang cari makan dengan beri maklumat, kekadang maklumat salah kerana dendam dan dengki!”

Yasir memberhentikan kereta menghala ke kawasan lapang. Diperbukitan adalah sempadan Israel. Ada tembok dinding sedang dibina.

“Nampak kereta kebal, kereta pacuan empat roda yang mengawasi sempadan?”

Keempat-empat Datuk memandang dan mengangguk. Berdebaran, begitu hampir dengan sempadan Israel yang memungkinkan apa sahaja. Tentera Israel boleh bertindak mengikut keputusan mereka kerana ‘keselamatan negara Israel’ lebih penting daripada segalanya.

“Dahulu kawasan ini dipenuhi dengan pokok-pokok kurma, pihak Israel musnahkan semua dan kini menjadi kawasan lapang untuk memudahkan mereka membolos masuk. Semua kilang yang pernah memenuhi kawasan ini dibom dan diratakan, meranapkan terus ekonomi Gaza!”

Suasana menjadi hening. Hembusan bayu menerojah minda yang diselaputi bayang-bayang.

“Kalian mahu mati syahid bukan?”

Tanya Yasir. Separuh serius, separuh berjenaka.

“Nampak kereta kebal Israel itu sedang mara ke sini?”

Terpaku keempat-empat Datuk. Debaran jantung membawa gelombang ke wajah.

“Bersedia untuk melontar dengan batu-batu seperti yang kami, terutama anak-anak kami lakukan, kalian baling sebaik kereta kebal itu masuk ke kawasan Palestin!”
Yasir memberi arahan, setelah lama berteori dengan pelbagai strategi, hari ke enam Ramadan yang cerah itu boleh merealisasikan satu misi empat Datuk Melayu sebagai Laskar Syuhada, ribuan kilometer dari tanah air dan keluarga yang sudah diwariskan harta dan wang jutaan ringgit dalam ASB, Tabung Haji, akaun bank Islam, yang semuanya dari hasil tidak halal.

Kalau mereka mati syahid, bukan sahaja ke syurga malah semuanya menjadi halal, begitulah fatwa yang mereka sama-sama rumuskan di malam terakhir berkaraoke sebelum Ramadan. Fatwa yang menjadi pegangan sebagai sandaran ke syurga. Fatwa yang membawa mereka ke genting Gaza.

Seketika dalam pandangan menerpa ke arah kereta kebal Israel yang seakan laju menghampiri, imej-imej kehidupan lima dekad mereka seakan terlontar ke layar yang memerangkap perasaan. Wajah-wajah mereka yang pernah dianiaya, dirasuah, difitnah, di jadikan kambing hitam mengejek-ngejek ke seluruh ruang.
Suara-suara menuntut keadilan dan hak-hak mereka yang telah disalahgunakan berdengung, bergema, memekik-mekik ke seluruh pendengaran.

Tiba-tiba Datuk Ariffin terasa mual oleh perut memulas, Datuk Mushil pula berpinar oleh kecepatan jantung mengepam udara, Datuk Rusdi basah berpeluh-peluh kepanasan dan Datuk Imran seakan mahu terkencing. Segala-galanya begitu real sekali, tidak lagi sureal atau dalam sebuah mimpi. Sesaat yang mengerikan, mereka kini berdepan dengan tentera paling canggih dan kejam di dunia dan serentak, mereka yang lengkap berbaju raya Melayu dengan samping songket, secara spontan keluar dari kereta, berlari selaju mungkin untuk berpatah, menyusup keluar Gaza, ke terowong nun 50 kilometer di Rafah!

Monday, October 25, 2010

Ceramah Palestin - Hapuskan Air mata Gaza, Bersama bebaskan Palestin

Assalamualaikum w.b.t... & Salam perjuangan

Alhamdulilah... Segala puji bagi Allah s.w.t yang telah meizinkan untuk bersama - sama dalam satu ceramah Palestin - Hapuskan Air Mata Gaza, Bersama Selamatkan Palestin disampaikan oleh Tn. Hj. Noorazman Samsuddin yang merupakan Ketua Permuda Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi - Institusi Pengajian Tinggi Malaysia (HALUAN) dan juga merupakan ketua pasukan Malaysia dalam misi Freedom Flotila kapal Mivy Marmara yang diserang Israel pada subuh 31 Mei yang lalu.

Segalanya tidak dirancang, sesungguhnya Allah s.w.t itu Maha Berkuasa, sekiranya Ianya berkehendakan sesuatu pastinya akan berlaku. Pada pagi rabu (20/09/2010) saya dihubungi oleh Saudara Yaras Yusup yang merupakan Bos saya di Pejabat dan merupakan Setiusaha HALUAN Sabah yang memaklumkan Tn. Haji Noorazman sekarang berada di Sabah untuk berbincang dengan bebarapa pihak dalam rangka untuk mengadakan Road show bagi mengumpul dana Flotila ke 2 yang akan berlepas ke Palestin bulan 3 tahun hadapan Insya Allah.

Perbincangan yang singkat di antara saya selaku Pengerusi Biro Agama Islam & Moral, Pertubuhan Kebajikan & Rekreasi Jabatan Alam Sekitar Negeri Sabah (JASabah) dengan En. Yaras selaku setiusaha HALUAN Sabah telah menzahir persetujuan bersama untuk membawa Tn. Haji Noorazman ke Pejabat Jabatan Alam Sekitar Negeri Sabah bagi berkongsi pengalaman tentang kekejaman israel terhadap rakyat Palestin serta kisah sebenar rampasa/serangan tentera israel terhadap kapal Mivy Marmara.

Pada tanggal 22 Oktober 2010 bersamaan 14 Zulkaedah 1431H hari Jumaat, jabatan Alam Sekitar Negeri Sabah melakar sejarah tersendiri apabila buat pertama kalinya dikunjungi oleh Tn. Hj. Noorazman Mohd Samsudin yang merupakan wira malaysia dalam misi freedom Flotila kapal Mivy Marmara.

Ceramah yang mengambil masa hampir 2 1/2 jam berlasung dengan semangat dan kadang kala diiringi dengan lilangan air mata apabila ditayangkan gambar2 dan klip video penyesaan rakyat Palestin dalam mempertahankan maruah tanah air mereka.

Sedikit Gambar yang sempat diambil untuk kenang-kenangan.






















Terima Kasih kepada semua pihak yang menjayakan Ceramah ini....

Tuesday, October 19, 2010

Denggi & Family

Assalamualaikum w.b.t ... rasenye dah lama xup-date blog... hihihi selalu juga la buka blog tapi rasa malas betul nak menulis hihihi kadang2 tu xdtg ideal nak menulis... bukanya xde perkara yang mahu dikongsikan bahkan banyak pengalaman & peristiwa yang berlaku di sekeliling mahu di coretkan dalam blog ni. Cuma masalahnya bila mahu menulis xtahu nak mulakan bagaimana. Betulah orang cakap bukan senang mahu menjadi penulis. Orang yang betul2 mempunyai bakat & minat sahaja yang mampu menulis & menghasilkan kreativiti yang menarik dalam pernulisan,kalau tidak, jemu orang lain membacanya hihihi... (cam aku la tu xpandai menulis).

Pertama sekali aku nak kongsikan peristiwa yang berlaku pada bulan Syawal yang lalu yang mana seminggu selepas raya aku dimasukan kedalam WAD Hospital Tengku Ampuan Afzan,Kuantan selama 4 hari kerana menghidap penyakit DENGGI... Aku mula demam pada raya ke 3 lagi tapi demam aku semakin teruk walaupun dah 2 kali aku g klinik. Akhirnya bila badan aku dah mula naik ruam,aku terus g Hospital ambil darah, sekali...kene tahan Wad sebab penyakit denggi.... ni la kali pertama tidur, makan,berak,kencing dalam Wad hospital... hahaha... bila teringat balik rasa nak tergelak pun ada...hahaha tapi waktu masuk Wad tu Tuhan je la yang tahu perasaan aku...mana taknye ni kali pertama masuk Wad...xpengalaman so semua benda aku xtahu,tapi aku buat2 tahu je la cuma yang xbestnye kene pakai baju hospital dah la besr nasib baik tak terlondeh hihihi.....

Perkara yang kedua aku nak kongsi,pada 9.10.10 baru2 ni family aku dari semenanjung datang Sabah sempena Majlis Konvo abang ke 2 aku di UMS. abang aku sambung berlajar secara sambilan di UMS ambil Ijazah Sarjana Muda pendidikan sejarah. So family aku seramai 6 orang (ayah & mak aku,abang salung & isteri die serta paksaudara & maksaudra aku) datang la sambil2 jalan2 makan angin kat sabah.... Dorang dukkat sini selama 5 hari sempat la g kundasang & bermalam d Kundasang 2 malam. Tapi aku & Wife xikut la g Kundasang sebab kereta xmuat... hihihi (padahal dalam hati punyela nak ikut). Tapi xpela aku pun selalu juge dah g kundasang tu.... Dalam masa family aku datang Sabah,Jabatan aku buat Family Day d Mimpian Jadi Resort Tuaran, tapi kali ni aku xdapat join sekali sebab family aku datang so kene layan family aku la.... Aku tengok gambar dorang mandi kolam je la hahahahaha.... (dalam hati punyela dengki sebab xdapat mandi kolam). Tapi xpela kalau bukan tahun ni mungkin tahun depan kalau ada rezeki boleh la join hari keluarga Jabatan...

Ok...la...aku rasa cukupla buat seketika waktu dahulu.... aku blaaa dulu laaaa....

Monday, September 27, 2010

Tersungkurnya Kemenangan Di Uhud


Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum W.B.T dan Salam Ukhwah

Pertama sekali marilah kita merafak sembah kesyukuran kepada Allah S.W.T kerana kita masih lagi diberi kesempatan untuk mehirup udara segar, melihat persekitaran yang indah dan memijak bumi yang bertuah. Sesungguhnya udara yang kita sedut, bumi yang kita pijak ini adalah hak milik Allah S.W.T.

Sedar tidak sedar kita semakin hampir menuju ke penghujung syawal dan akan memasuki bulan Zulkaedah. Semakin cepat masa berlalu semakin cepat usia kita meningkat semakin dekat kita kealam kubur. Seperna penghujung bulan Syawal ini marilah kita menyusuri sirah Nabawi yang mana di dalam bulan syawal ini berlakunya peparangan yang di namakan Peperangan Uhud yang terjadi pada 15 Syawal tahun ketiga Hijrah. Peperangan ini di namakan peperangan Uhud kerana peperangan ini berlaku di kawasan yang bernama Uhud.

Sekiranya kita masih ingat pada bulan Ramadhan yang lepas kita telah merasai dengutan peperangan Badar yang berlaku pada bulan Ramadhan tahun ke dua Hijrah. Rintitan dari peristiwa tersebut telah menyebabkan kaum musyikin Quraisy Mekah yang kalah dalam peperangan Badar menyimpan rasa tidak puas hati & dendam terhadap islam di Madinah. Di dalam peperangan Badar ramai pemimpin – pemimpin Quraisy terbunuh termasuklah Abu Jahal serta permimpin-permimpin tertinggi Qursaisy yang lain. Di sebabkan rasa dendam yang amat tinggi untuk menuntut bela maka pemimpin Quraisy telah bersepakat untuk melancarkan perang terhadap umat islam dan tentera Quraisy yang dipimpin oleh Abu Sufyan menggantikan Abu Jahal yang telah mati di medan Badar.

Ramailah kaum kerabat & ahli keluarga kaum Quraisy yang mengikuti peperangan ini bagi menuntut bela di atas kematian sanak saudara mereka termasuklah isteri abu Sufyan iaitu Hindun binti Utbah yang menuntut bela bagi kematian bapa dan saudaranya iaitu Utbah dan Walid yang dibunuh oleh Ali & Hamzah.

Berita peperangan ini sampai ke Rasulullah S.A.W dan Baginda memanggil para sahabat untuk mendapatkan pandangan mengenai peperangan ini. Setelah para sahabat sampai di rumah Rasulullah S.A.W, baginda memberi pandangan untuk tentera islam menanti musuh di benteng pertahanan Kota Madinah sahaja dan sekiranya musuh menyerbu masuk barulah tentera islam menyerang kerana amat sukar tentera musuh untuk memasuki Kota Madinan dan ini memberi kelebihan kepada kaum Muslimin. Walaubagaimanapun terdapat orang-orang muda yang tidak bersetuju dengan pandangan tersebut dan mencadangkan supaya tentera islam keluar menentang musuh supaya musuh tidak beranggapan tentera islam lemah dan penyecut.

Ramai sahabat-sahabat Nabi yang tidak bersetuju dengan pandangan orang-orang muda yang mahu keluar berperang lalu seorang sahabat Nabi yang bernama Abdullah bin Ubai berkata ” lebih baik kita bertahan di dalam kota Madinan sahaja. Dalam pengalaman saya, belum pernah kami menang apabila menyerbu masuk dan belum pernah pula musuh menang apabila menyerbu masuk”. Abdullah bin ubai merupakan seorang pemimpin penduduk Madinan. Sebelum islam penduduk Madinah bercadang untuk mengangkatnya menjadi raja. Namun permuda-permuda islam Madinah terus menuntut supaya mereka keluar menyerang musuh. Rasulullah S.A.W masuk ke dalam rumah Baginda dan keluar semula dengan memakai pakaian perang lalu seorang pemimpin muslimin berkata ”Ya Rasulullah biarlah kita bertahan di Madinah sahaja seperti yang Engkau perintahkan” tetapi Nabi menjawab ” Tidaklah layak bagi seorang Nabi yang telah memakai pakaian perang berundur semula sebelum bertempur. Aku telah mencadangkan supaya kita semua bertahan di Madinah tetapi kamu menolaknya. Sekarang pesanku bertakwalah kepada Allah dan bersabarlah dalam pertempuran melawan musuh.

Kemudian tentera muslimin seramai 1000 orang berkumpul di masjid dan Nabi sendiri yang memimpin akatan tentera ini. Walaupun bergitu Abdullah bin Ubhai merasa amat marah kerana Nabi tidak mahu mengikut nasihatnya lalu mengajak pengikutnya untuk memboikot peperangan ini iaitu seramai 300 orang tentera. Sekarang tinggalah 700 orang tentera islam sahaja untuk menentang tentera musuh. Setelah tentera islam sampai ke bukit uhud Baginda mengarahkan supaya pasukan perangnya membelakingi bukit Uhud dan pasukan memanah pula di tempatkan di bukit yang lain serta berpesan supaya tidak meninggalkan bukit tersebut kecuali dengan perintah Baginda.

Tentera islam seramai 700 orang berhadapan dengan tentera musuh seramai 3000 orang yang dipimpin oleh abu Sufyan. Setelah kedua dua pihak telah bersedia lalu berlakulah peperangan. Tentera islam dengan semangat yang tinggi telah hampir memenangi peperangan ini dan pihak musuh telah mula berundur tetapi tentera islam tidak mengejarnya sebaliknya mereka sebuk mengumpul harta rampasan perang. Pasukan pemanah tentera islam yang di tempatkan di atas bukit melihat kejadian tersebut dan beranggapan tentera musuh telah kalah lalu turun dari bukit untuk mengambil harta rampasan perang. Ketua pasukan pemanah cuba menghalang dengan berkata ”ingat pesan Rasulullah S.A.W. kita tidak boleh meninggalkan bukit ini tampa arahan dari Rasulullah”. Tetapi sayangnya nasihat tersebut tidak diendahkan oleh ahli-ahli pasukan pemanah lalu turun dari bukit dan mengambil harta rampasan perang. Baginda meletakan pasukan permanah di atas bukit adalah sebagai pertahanan kepada pasukan islam yang bertempur dengan tentera musuh.

Khalid bin Walid yang melihat pasukan pemanah trnteta islam telah turun dari bukit dan meninggalkan kubu pertahanan, lalu Khalid bin Walid yang mengetuai pasukan berkuda tentera Quraisy berpatah kembali melalui belakang Bukit Uhud dan menyerang kembali tentera islam dari belakang menyebabkan ramai tentera islam terkorban. Pada ketika itu Seorang tentera Quraisy yang bernama Washyi tenampak Hamzah lalu membaling lembing ke arah Hamzah dengan kuat menyebabkan Hamzah jatuh lalu syahid. Setelah itu Wahsyi berjumpa dengan Hindun bagi memaklumkan yang beliau telah berjaya membunuh Hamzah lalu Hindu terus mendapatkan jasad Hamzah dan membelah dada hamzah, mengambil hatinya lalu mengunyahnya bagi menuntut bela di atas kematian bapa dan saudaranya.

Ketika itu tentera islam telah bertempiaran lari jauh dari Rasulullah S.A.W dan yang masih tinggal hanyalah Ali, Umar, Abu bakar serta sebilangan kecil tentera islam. Abu surfyan berkata ” hari ini adalah pembalasan kepada peperangan Badar. Hidup Hubal! Kami mempunyai Uzza, sedangkan kamu tidak mempunyai apa-apa” lalu mengumpulkan bala tenteranya untuk berangkat pulang ke Mekah. Seraya dengan itu Umar segera menjawab ”Allah S.W.T pelindung kami, sedangkan kamu tidak mempunyai perlindung”
Abu Surfyan sambil menyejek berkata ”Tahun depan kita berjumpa lagi”. ”Baiklah. Itu perjanjian kita” kata Umar.

Setelah tentera Quraisy berangkat pulang ke Mekah Rasulullah memeriksa tentera islam yang gugur syahid. Baginda ternampak jasad bapa saudaranya iaitu Hamzah lalu mengalirkan air mata. Baginda amat sedih di atas kematian bapa saudaranya itu. Seluruh kaum muslimin amat sedih di atas kekalahan mereka. Tetapi mereka sedar kekalahan mereka itu adalah kerana mereka melanggar perintah Rasulullah S.A.W. Dalam peperangan ini seramai 70 orang tentera islam gugur syahid manakala seramai 23 orang tentera Quraisy terbunuh.

Kemudian turunlah wahyu yang menyejukan hati tentera muslimin di dalam ayat 139-143 surah Ali Imran yang bermaksud :

” Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati,
padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya) jika kamu
orang- orang yang beriman.Jika kamu (dalam peperangan Uhud) mendapat luka,
maka sesungguhnya kaum (kafir) itu pun (pada perang Badar) mendapat luka
yang serupa. Dan masa(kejadian dan kekalahan) itu, Kami gilirkan di antara
manusia (supaya mereka mendapat pengajaran), dan supaya Allah membezakan
orang-orang yang beriman (dengan orang kafir) dan supaya kamu dijadikanNya
(gugur sebagai)syuhadak. Dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim.
Dan supaya Allah membersihkan orang-orang yang beriman (daripada dosa
mereka) dan membinasakan orang-orang kafir. Adakah kamu menyangkakan kamu
akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang berjihad
di antaramu, dan belum nyata orang-orang yang sabar. Sesungguhnya kamu
mengharapkan mati (syahid) sebelum kamu menghadapinya, (sekarang)
sungguhlah kamu telah melihatnya dan kamu telah menyaksikanya”



Hikmah peperangan Uhud

1. Berlakunya perpecahan di kalangan tentera muslimin apabila Abdullah bin ubhai bersama pengikutnya seramai 300 orang telah memboikot peperangan ini yang mengurangkan jumlah tentera islam.

- Dalam sesebuah organisasi atau pasukan perpaduan amatlah penting walaupun terdapat pandangan yang berbeza di kalangan ahli walaubagaimanapun kesepakatan majoriti itu lah yang perlu di utamakan.

2. Pasukan permanah telah mengingkari perintah Rasulullah S.A.W dengan meninggalkan kubu pertahanan di atas bukit.

- Amatlah penting bagi kita mematuhi perinta ketua selagi mana perintah tersebut tidak melanggar syariat kerana ketua amatlah penting di dalam sesebuah organiasi sebagai rujukan dan pembuat keputusan. Walaupun terdapat banyak pandangan tapi keputusan ketua lah yang perlu kita hormati

3. Kemewahan menguasai diri setelah melihat harta rampasan perang yang ditinggalkan oleh tentera Quraisy.

- Dalam kita mengejar kemewahan hendaklah kita sentiasa berwaspada kerana musuh boleh datang pada bila-bila masa. Selain daripada itu ketika mana kita sebuk untuk mencari harta hendaklah kita beriman dan bertakwa kepada Allah S.W.T

Semoga dengan sedikit coretan ini kita dapat mangmbil sedikit pengajaran dan ikhtibar bagi melayari bahtera kehidupan. InsyAllah.

Tuesday, September 7, 2010

Ramadhan di Penghujung waktu...


Assalamualaikum w.b.t & Salam Perjuangan

Alhamdulilah... Ramadhan sedang menunggu masa untuk melabuhkan tirainya & Syawal juga menunggu masa untuk diraikan bersama. Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi bulan Ramadhan akan meninggalkan kita. Bergitu cepat masa berlalu, rasanya baru sahaja semalam Ramadhan datang menjelma. Ramadhan merupakan bulan yang penuh keberkatan, di dalamnya diturunkan Al-Quran sebagai panduan untuk Khalifah mentadbir bumi. Di dalamnya juga terdapatnya malam yangg lebih baik dari seribu bulan, beruntung la siapa yang menemuinya. Di dalamnya juga di lipat gandakan ganjaran pahala setiap amalan ibadah yang kita lakukan. Senang cite bulan Ramadhan Allah s.w.t lelong pahala & beruntunglah bagi mereka yang berusaha melaksanakan ibadah.

Kini bulan yang Allah anugerahkan kepada kita sudah hampir kepenghujungnya & kebanyakan di antara kita juga sekarang sudah sibuk membuat persiapan untuk menyambut Syawal. Pasaraya sudah mula berasak dengan pengunjung, jalan raya sudah mula besesak dengan kenderaan. Masjid & Surau sudah mula kekurangan pengunjugnya di malam hari. Ini lah realiti kehidupan manusia di penghujung Ramadhan. semuanya hendakan yang baru, semuanya ingin kepuasan nafsu sedangkan Ramadhan di ciptakan untuk manusia mendidik nafsu. Nampaknya Ramadhan belum melabuhkan tirainya lagi nafsu sudah mula berajalela kembali.

Syawal bukanlah di nilai dengan cantiknya baju yang digayakan di pagi hari raya.Syawal juga bukanlah di nilai dengan segala bentuk kemewahan yang dipamirkan. Sememangnya tidak salah berbaju baru di pagi Syawal tetapi janganlah berlebih lebihan yang akhirnya menimbulkan riak & takabur. Sewajarnya di penghujung Ramadan kita mengambil kesempatan yang ada untuk muhasabah diri kita. Adakah Allah s.w.t menerima segala amalan kita sepanjang Ramadan ini. Adakah Ramadan kali ini merupakan Ramadan terakhir kita atau pun Allah s.w.t masih memberi perluang kepada kita untuk bertemu dengan Ramadhan tahun hadapan.Kemana Ramadhan kita tahun ini??? Adakah Ramadhan tahun ini lebih baik amalan ibadah kita berbanding tahun lepas atau sebaliknya. Kadang2 Ramadhan silih berganti saban tahun namun tidak memberi sedikitpun kesan kepada keimanan & ketaqwaan kita. Di mana silapnya??? Tepuk dada tanyalah iman kita...

Setelah Ramadhan melabuhkan tirai, Allah s.w.t menganugerahkan kepada kita hari raya Eidul Fitri yang disambut pada 1Syawal. Bergitu besar nilainya hari raya Eidul Fitri sehinggakan Allah s.w.t mengharamkan kita berpuasa pada 1Syawal.Sewajarnya kita menyambut Eidul Fitri dengan tidak melakukan maksiat & Kemungkaran. Sememangnya Eidul Fitri merupakan hari untuk kita bergembira tetapi kegembiraan tersebut tidak sewjarnya kita cemarkan dengan kemaksiatan & kemungkaran. Eidul Fitri merupakan hari kemenangan bagi kita yang telah berjaya mendidik nafsu & berjaya menjulang Piala TAQWA. Semoga Ramadan tahun ini merupakan Ramadan yang penuh memberi makna kepada kita dan Syawal akan akan menjelma memberi keinsafan serta diharapkan kita keluar dari bulan tarbiyah ini dalam keadaan yang FITRAH yakini suci dari segala dosa... Insya Allah... Amin...

Selamat Menyambut Eidul Fitri dari:

Ahmad Nasrul Hakim Bin Hj. Saleh
Noorhayati Bt. Hj. Yakub
Ahmad Fateh Adam Bin Ahmad Narul Hakim
Ahmad Farhan Aqil Bin Ahmad Nasrul Hakim
Nur Farisya Alya Binti Ahmad Nasrul Hakim

Friday, September 3, 2010

Pertaruhan...

Ada seorang pak cik yang bernama Pak Di yang sangat kaya.
Setiap hari beliau akan menyimpan RM1000 di bank.
Setiap hari tepat pukul 9 pagi Pak Di dah pun bersiap sedia terpacak di kaunter bank untuk menympan RM1000 nya.
Setelah lebih kurang setahun berlalu, kehadirannya setiap hari
disedari oleh Manager Bank. Menager Bank itu pun memanggilnya
ke office dan bertanya...

Manager : Setiap hari saya lihat pak cik akan menympan RM1000 di bank.
Apa kerja pak cik?
Pak Di : Saya ni sebenarnya tak de kerja encik. Cuma saya suka bertaruh.
Setiap hari saya akan bertaruh dan saya tak pernah kalah.
Manager : Ooo... ini sudah cukup bagus. Tapi pak cik mungkin belum bertemu
dengan orang yang teror macam saya ni. Kalau pak cik bertaruh dengan
saya jangan haraplah nak menang.
Pak Di : Iye ke? Kalau macam tu jom kita bertaruh.
Manager : Okay. Sebutkan apa saja pak cik nak bertaruh dengan saya.
Pak Di : Macam ni... dalam tempoh 7 hari dari sekarang encik akan kehilangan
telur encik. Kalau betul encik akan hilang RM1000, kalau tak saya akan
bayar encik RM1000.
Manager : Hahaha.. tak logiklah pak cik. Tapi tak pe... saya setuju.
Setelah kedua-duanya bersetuju, mereka pun beredar. Besoknya bila bangun pagi
Manager tu pun meraba telurnya.. ooh masih ada. Begitulah seterusnya hinggalah
sampai ke hari yang ketujuh dia dapati telurnya masih lagi ada..
Dengan suka hatinya Manager tersebut pun pergilah berjumpa dengan Pak Di.
Manager : Pak cik sorrylah ye.. telur saya masih lagi ada..
Pak Di : Betul ke? Aku tak percaya... Mari sini aku pegang...
Lalu dipegangnya anu Manager tu. Sambil tersenyum Pak Di pun berkata..
Pak Di : Okaylah.. Betul kata kau. Nah ambil RM1000 ni. Pak Di pun menghulurkannya.
Manager : Hari ni baru pak cik tahu siapa yang teror... Sorrylah pak cik hari ni
pak cik tak dapat pergi bank lagi.. keh.. keh.. keh...
Tiba-tiba Pak Di mengeluarkan RM4000 dan pergi ke kaunter bank.
Manager tersebut rasa hairan lalu bertanya pada Pak Di..
Manager : mana pak cik dapat duit sebanyak tu?
Pak Di : Pak cik bertaruh dengan kawan pak cik, Guard kat luar tu tadi RM5000.
Manager : Bertaruh apa?
Pak Di : Bertaruh yang pak cik dapat pegang telur Manager Bank..
Manager : Tak guna punya orang tua..

Thursday, September 2, 2010

Pengalaman Lailatur Qadar

"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid," kata Abah separuh memerintah.

Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku
ikut Abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.

Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas
kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid
berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. Ajaib.

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan
ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud fikir
aku.

"Kenapa?" tanya Abah.

"Lailatuqadar," kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid?"

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

"Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu
kubah tu dorg angkat letak kat tanah..[ SENSOR DC ]," sambung Abah
memaki lagi.

Kalau emak ada di sini tentu dia angguk sahaja. Terima sahajalah. Jangan
melawan. Kadang-kadang Abah lupa yang aku tidak duduk kampung lagi. Aku
cuma pulang untuk cuti raya.

He..He..He

Monday, August 30, 2010

20 Ramadhan

Assalamualaikum w.b.t & Salam Perjuangan

Alhamdulilah... Pertama sekali dipanjatkan kesyukurn kepada Allah s.w.t kerana dengan izin Allah s.w.t masih memberi kesempatan kepada diri ini untuk terus bernafas di bumi Allah s.w.t ini. segala puji bagi Allah yang memberi kesempatan untuk berada di dalam bulan Ramadhan & hari ini kita memasuki hari ke 20 Ramadhan. Rasanya macam baru semalam Ramadhan datang tetapi sekarang Ramadhan semakin hari semakin dekat sampai kepenghujung. Tinggal 10 hari sahaja lagi Ramadhan akan melabuhkan tirainya & Syawal akan menjelma sebagai bulan kemenangan.

Rasenye agak lama tidak up date blog ni. Sebenarnya agak sebuk dengan bermacam-macam urusan yang membantutkan keinginan untuk up-date blog ni. Alhamdulilah baru2 ni kita menyambut Nuzul Quran pada 17 Ramadhan & pada 17 Ramadhan juga berlaku satu peristiwa dalam sejarah islam pada tahun ke 2 Hijrah iaitu Peperangan Badar Al-Qubro.

Peperngan Badar merupakan peperangan yang amat penting untuk islam. Dengan hanya kekuatan 313 mujahid islam berjaya mengalahkan tentera kafir Qurais seramai 1000 orang dengan pertolongan Allh s.w.t.Ini merupakan peperangan pertama umat islam menentang kekufuran.

Esok kita akan menyambut hari kemerdekan negara yang ke 53 dengan tema 1 Malaysia Menjana Tranformasi. Alhamdulilah kita dah merdeka 53 tahun dalam suasana yang tiada peperangan jika dibandingkan dengan negara yang sedang bergolak. Dipanjatkan doa agar negara Malaysia yang tercinta ini akan kekal merdeka dan bertambah maju. Insay Allah... Ok la aku pun dah tak tahu ape lagi nak tulis...

Wednesday, August 25, 2010

Akhirnya kecundang Jua

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Perjuangan

Alhamdulilah, segala puji bagi Allah yang mentadbir sekalian alam. Segala pujian hanya untuk Allah jua yang masih memanjangkan umur ini bagi merasai kehangatan Ramadhan yang telah memasuki hari ke 15. Sedar tak sedar hari ini kita telah berada di pertengahan Ramadhan.

Hari ini takde ape sangat nak cite cume semalam aku demam juga walaupun aku pada mulanya mahu bertahan tapi semalam akhirnya kecundang jua. Terpaksa la gi klinik minta ubat & MC. Alhamdulilah la dapat MC, terus cabut balik rumah tidor. Hari ini tekak dah tak sakit cuma ada batuk & selsema ja. Harap2 sok dah ok & dah boleh cergas kembali.
Bukan ape kalau demam ni payah sikit nak beribadat, benda yang wajib tu memang la buat tapi nak buat benda yang sunat ni susah sikit la sebab badan tak berapa sihat.

Sebenarnya sakit ni sememangnya ada hikmahnya, cuma kadang2 tu kita ni je yang ego tak nak mengadu kepada Tuhan yang Maha Berkuasa. Aku berdoa agar aku dapat sembuh dengan segera dan menjalani ibadah puasa dengan lebih sempurna... AMIN!!!!

Monday, August 23, 2010

Sakit Tekak



Assalaamualaikum w.b.t & Salam Perjuangan

Pertama sekali dipanjatkan kesyukuran kepada Allah s.w.t kerana dengan iziNya masih di beri perluang untuk meneruskan kehidupan di atas muka bumi ini dan masih di beri kesempatan untuk merasai nikmat Ramadhan yang sudah masuk hari yang 13 Ramadhan.

Entah la tak tahu nak tulis ape hari cuma satu je la tekak rasa cam tak best je... rase cam pahit2 gitu... tak tahu sebab ape... nak katakan cuaca panas memang 2-3 hari ni siangnya panas dan malamnya hujan... tak tahu la pulok kalau sebab rokok tekak rase pahit... kadang2 tu ade kemungkinan juga rokok penyebab tekak rase tak selesa... malam tadi pun tekak dah mula rase lain tapi hari ni rase lagi teruk... tak pe balik nanti singgah farmasi beli ubat sakit tekak... mudah2 dengan izin Allah s.w.t, sembuh la tekak aku ni. Sekarang ni pun selera nak berbuka pun dah takde... tak tahu la nak berbuka ngan ape karang....

Ok la jumpa lagi yeee......

Friday, August 20, 2010

10 Ramadhan






Assalamualaikum w.b.t & Salam Perjuangan

Alhamdulilah... Dipanjatkan kesyukuran kepada Allah s.w.t kerana masih diberi kesempatan untuk merasai kenikmatan dan keistimewaan didunia ini. Seharusnya juga kita meningkatkan keimanan & ketaqwaan kita terutamanya di bulan Ramadhan dengan memperbanyakan amalan soleh dan meninggalkan segala bentuk kemungkaran & kemaksiatan. Mudah-mudahan apabila kita keluar dari bulan tarbiah ini, Allah s.w.t mengampunkan dosa kita dan memperolehi rahmat Allah.s.w.t, Insya Allah.

Hari ini kita sudah memasuki hari ke 10 berpuasa, sedar tidak sedar masa berlalu bergitu pantas meninggalkan kita semua. Sedikit kita alpa banyak yang kita akan rugi terutamanya berkaitan dengan masa. Sebab itu ada orang mengatakan "Masa itu Emas". Ini menunjukan masa itu merupakan barang atau perkara yang amat bernilai yang tidak sepatutnya kita sia-siakan kerana masa akan terus meninggalkan kita tanpa kita boleh berpatah balik kebelakang. Segala kesilapan yang lalu sudah tidah boleh untuk kita ubah kerana masa tidak boleh diundur kebelakang untuk kita baiki kesilapan kita.Kerana itu la masa amat berharga untuk kita gunakan sebaiknya agar kita memperolehi manfaat bagi setiap detik yang berlalu.

Dipanjatkan juga rasa kesyukuran kepada Allah s.w.t kerana pada pagi tadi telah di adakan satu majlis ilmu di pejabat aku. Majlis di mulai dengan bacaan Yasin dan selepas itu ceramah Ramadhan disampaikan oleh Al-Fadhil Ustaz Mohd Anuar Bin Ali yang merupakan Ahli Majlis NGO Islam Sabah. Al-Fadhil Ustaz menceritakan bertapa pentingnya kita mengambil perluang dibulan Ramadhan ini untuk kita memohon keampunan kepada Allah s.w.t kerana berdasarkan satu Hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
"Diawal Ramadhan merupakan rahmat, pertengahanya pengampunan dan dihujungnya perlepasan dari seksaan api neraka".

Al-Fadhil ustaz juga memperingatkan agar kita memperbanyakan amalan soleh di bulan Ramadhan ini seperti membaca al-quran, bersedekah, bangun di tengah malam, beriktiqaf di masjid, mendengar majlis ilmu dan memperbanyakan berdoa kepada Allah s.w.t. Selain daripada itu, puasa bukan la hanya menahan diri dari lapar & dahaga sahaja tetapi kita hendaklah menjaga pancaindera kita keseluruhanya agar sama-sama berpuasa.

Bergitula sedikit pengisian ceramah pada pagi tadi. Insya Allah jumaat minggu depan ada satu lagi majlis ilmu. Mudah-mudahan dipermudahkan olehNya dalam meniti jalan dakwah ini....

So cukup setakat ini, kita berjumpa lagi....

Thursday, August 19, 2010

Program Ramadhan


Assalamualaikum w.b.t dan Salam Perjuangan

Alhamdulilah.... Segala puji bagi Allah yang mentadbir sekian alam. Setinggi kesyukuran dirafakan kerana masih disambung talian nyawa untuk hari ini. Dipanjatkan juga setinggi kesyukuran kerana masih diberi kesihatan dalam menempuh bulan Ramadhan ini. Sedar tak sedar hari ini kita sudah masuk ke hari yang ke 9 berpuasa. Bagaimana Puasa kita 8 hari yang lalu...???? adakah puasa kita pada hari semalam lebih baik dari puasa kita pada hari sebelumnya??? adakah puasa kita hari ini lebih baik dari puasa kita hari semalam??? Atau entah kemana puasa kita... kadang2 meningkat dan kadang2 menurun dan terus menjunam kebawah dan akhir sekali kemana Ramadhan kita tahun ini??? Adakah tahun ini lebih baik atau lebih teruk dari tahun lepas??? Tepuk dada tanyalah iman kita... kemana Ramadhan kita...???

Masjid dan surau sudah mula nampak kesurutan jemaahnya. Kalau mula2 Ramadhan dahulu jemaahnya melimpah hingga ke luar masjid atau surau tapi bila hampir memasuki fasa ke dua Ramadhan ini telah kelihatan ruang2 kosong di dalam masjid dan surau.Mungkin pada awal2 Ramadhan dahulu tidak ada aktivi malam yang mahu dilakukan tetapi sekarang sudah banyak pasar2 raya mula menawarkan promosi jualan2 murah yang menyebabkan aktiviti malam mula menggamit kerancakan. Itu la realiti kehidupan masyarakat moden sekarang apabila kita semakin jauh dan semakin jauh dengan agama. Kita terus hanyut dengan gelombang nafsu yang tidak dapat dibendung dan dikawal. Kita akan dibawa untuk terus hanyut dan hanyut hingga ke hujung Ramadhan. Bila kita sudah sedar, Ramadhan telah meninggalkan kita.Mungkin kah ada kesempatan lagi untuk kita bertemu Ramadhan akan datang...

Bergitu banyak program yang boleh diisi sepanjang bulan Ramadhan ini, cuma sama ada kita mahu ataupun tidak mahu sahaja. Alhamdulilah... di pejabat aku boleh di katakan ada juga la pengisian sepanjang bulan Ramadhan ini. Di antaranya Tadarus Al-Quran, Majlis ilmu dan Majlis berbuka puasa keluarga Jabatan aku. Tadarus Al-Quran di adakan pada setiap hari isnin hingga khamis pada waktu rehat. Adalah 4-5 orang join. Program ini bermula pada tahun lepas lagi tapi tahun ini cam tak ramai yang join jika di bandingkan dengan tahun lepas sebab ramai yang join tahun lepas sudah bertukar ke negeri lain jadi tahun tinggal lah beberapa kerat je yang nak join program tadarus ini.

Program majlis ilmu pula di adakan pada setiap pagi Jumaat dengan dimulai Bacaan Yasin kemudian seorang penceramah akan dijemput untuk menyampaikan ceramah berkaitan Ramadhan. Alhamdulilah minggu lepas Ustaz Zulfikar dari TLDM, sepanggar telah sudi menerima jemputan untuk menyampaikan sedikit tazkirah di pejabat. Insya Allah pada minggu ini pula Ustaz Mohd Anuar telah bersetuju untuk mengisi slot majlis ilmu di Jabatan aku. Manakala program berbuka puasa keluarga pejabat aku akan di adakan pada sabtu minggu depan (28/08/2010). Semalam baru abis metting. tengah pening ni nak urus, lagipun ni kali pertama penganjuran so takde pengalaman lagi dan harap2 program berbuka puasa ni berjalan dengan lanjar tanpa gangguan.

Aaku rase itu saja la dahulu ok... Jumpa Lagi