Monday, June 28, 2010

Santapan Minda

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejatera....

errrmmm rasenye dah seminggu xup date blog hihihi ermm kadang2 tu sebuk mengatasi keingnan untuk menulis, walaubagaimana pun janji untuk up date blog sekurang kurangnye seminggu sekali tetap menjadi pegangan untuk ditunaikan Insya Allah.....

Nak tulis ape yekk.... erm ok la sebenarnya minggu lepas aku hadir kursus NLP... aku dah cite sikit sebelum ni sal kursus ini.... Alhamdullah kursus berjalan dengan jayanya walaupun kursus ini bagi aku amat padat dan taf, lebih taf daripada kursus BTN yg aku pernah hadir.... Walaubagaimana pun aku amat bersyukur kerana Allah s.w.t telah mentakdirkan utk aku hadir kursus ini yg mane kursus ini membuka mata & permikiran aku yg hidup ini sememangnya indah jika kita tahu menggunakan kaedah NLP untuk kita menjadi hebat.

Secara ringkasnya boleh aku ceritakan bahawa NLP merupakan kaedah yg kita boleh gunakan untuk menjadikan diri kita insan yg cemerlang. walaupun NLP ini dicipta oleh orang barat tetapi xsalah utk kita ambil kebaikanya dan digunakan dlm kehidupan seharian. NLP juge boleh dikatakan sebagai mencontohi kecemerlangan yang mana kita boleh modelkan insan yg hebat dan kita mengambil ciri2 kehebatan insan tersebut untuk dicontohi. hebat kan?!!!

Minda ataupun akal merupakan anugerah yg cukup hebat diciptakan oleh Allah untuk manusia. Dalam Al-Quran juge banyak menceritakan tentang akal fikiran sehinggakan Allah membezakan manusia yg menggunakan akal utk berfikir dengan manusia yg tidak mahu menggunakan akal utk berfikir dengan haiwan ternakan.Di dalam diri manusia terdapat 3 bahagian iaitu minda/akal, emosi dan tingkah laku/perbuatan. Minda mentafsir maklumat apa yang dicerap/diterima oleh deria kita seperti deria melihat (mata), mendengar (Telinga) dan perasaan (sentuhan, dll) dan maklumat yg ditafsirkan akan membentuk peta minda. Seterusnya maklumat tersebut juga akan dihantar ke bahagian emosi untuk menzahirkan emosi ketika itu samada sedih, gembira, benci, dll.Seterusnya ianya dizahirkan melalui tingkah laku seperti senyum, menangis, dll.

Kebanyakan bahagian minda kita dikuasai oleh minda separa sedar dan di dalam kaedah NLP ini lah kita menggunakan minda separa sedar untuk kita programkan semula dalam mentafsir setiap maklumat yang dicerap oleh deria manusia. Sebagai contoh seorng perokok kita boleh programkan midanya untuk mentafsir rokok tersebut sebagai suatu benda yang meloyakan, membusukan dan ape2 shaja yg die tidak suke. Bagi menjelaskan lagi saya bawakan satu kes yg mane seorang perokok telah berjaya behenti merokok dengan menggunakan salah satu kaedah di dlm NLP iaitu corak coklat godiva. Kita programkan minda separa sedarnya untuk mentafsir bau rokok yg dicerap oleh deria bau dengan bau popedom yg mane perokok tersebut tidak suke dngn bau popedom. Apabila asap rokok dicerap oleh deria bau dan maklumat cerapan tersebut dihantar kpada minda separa sedar dan minta separa sedar pula akan mentafsir bau rokok tersebut merupakan bau popedom dan maklumat tersebut akan dihantar ke bahagian emosi untuk menzahirkan perasaan tidak suke kepada bau rokok. Seterusnya maklumat tersebut akan dihantar ke bahagian fizikal utk menzahirkan maklumat yg telah ditafsirkan tadi yg mane menyebabkan perokok tersebut akan membuang rokok kerana tidak suke dengan bau rokok yg sama baunya dengan bau popedom.

Hebat bukan... bukan itu saje tapi banyak lagi perkara yg kta boleh buat dngan menggunakan kaedah NLP seperti menghilangkan Fobia/ketakutan, merawat hati yg luka, mengubah sejarah diri, dan banyak lagi.... ape2 pun berbaloi kursus yg aku hadir ni... insya Allah dengan sedikit ilmu yg diberikan ini aku mohon pertunjuk dari Allah agar ilmu ini dapat aku amalkan untuk kebaikan bersama..... ok la nnti kita sambung lagi engan cerita yg entah ape2 hahaha ok see u againt I LOV NLP.....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.