Friday, August 13, 2010

Di Awal Ramadhan

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Perjuangan

Alhamdulilah setinggi syukur dipanjatkan kepada Ilahi kerana masih diberi talian nyawa untuk berada di dalam bulan Ramadhan ini. Hari ini sudah masuk ke Ramadhan yang ke tiga dan masih berada di dalam 10 Ramadhan pertama. Diawal Ramadhan ini Masjid2 dan surau masih dipenuhi dengan jemaah untuk bertarawih dan ditempat aku tinggal, masjid penuh dengan jemaah sampai ke jalan raya.Alhamdulilah masjid penuh, surau pun penuh tapi ini berlaku diawal Ramadhan sahaja, semakin hampir Ramadhan sampai kepenghujung semakin lengang masjid dan surau di bandar2 dan tidak ketinggalan di Kampong2.Apatah lagi kalau bukan dibulan Ramadhan, masjid dan surau kosong tidak diberpenghuni.

Ramadhan merupakan bulan ibadah bahkan bulan berpesta ibadah. Allah melipat gandakan ganjaran setiap amalan ibadah yang kita lakukan sehinggakan ada hadis mengatakan walau kita tidur sekali pun dibulan Ramadhan kita akan mendapat pahala. Bergitu besar rahmat Allah kepada kita dibulan Ramadhan ini. Setakat hari ini aku solat terawih dirumah je sebab surau kat kawasan peruman aku penuh sampai ke jalan raya tapi kalau bukan bulan Ramadhan ada lah dalam 2-3 shaf jemaah solat fardu.

Tahun ni aku berazam nak katam Al-Quran tapi tak tahu la berjaya atau pun tidak hihihi harap2 aku diberi kekuatan untuk mencapai misi tersebut Insya Allah. Semalam kali pertama g Bazir Ramadhan di Indah permai, tak tahu nak beli ape. Pengunjung boleh tahan la ramainya tapi masih ada ruang untuk berjalan.Banyak juge la makanan yang menyelerakan tapi tak boleh lawan bazir Ramadhan di semenanjung lagi besar dan makananya lagi hebat. Jadi semalam aku beli cendoi ngan murtabak je untuk berbuka, pastu aku singgah di kedai makan Sri Keningau beli rendang daging (tapau). Aku cadang nak masak nasi di rumah dan makan ngan rendang daging yang aku beli tadi.

Malam ni niat nak solat terawih di masjid tapi tengok dulu camne dah 2 malam aku solat terawih kat rumah (malam pertama aku tak sempat nak terawih sebab baru sampai dari semenanjung-letih sangat). yang penting dah pasang niat nak bertarawih di masjid. tahun ni kali kedua aku berpuasa di Sabah bersedirian. Tahun lepas bini aku disemenanjung sebab masa tu bini aku tengah sarat mengandung so aku antar die balik semenanjung sampai die bersalin. Tahun ini pulak aku antar juga bini aku balik kuantan sebab die nak sangat balik kuantan dan berpuasa di kuantan so terpaksa la aku berpuasa bersendirian di Sabah ni hihihi tapi tak pe la senang sikit nak gerak ke hulu ke hilir hihihihi

Erm... aku rase cukupla setakat ini dahulu so nanti jumpa lagi....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.