Thursday, August 19, 2010

Program Ramadhan


Assalamualaikum w.b.t dan Salam Perjuangan

Alhamdulilah.... Segala puji bagi Allah yang mentadbir sekian alam. Setinggi kesyukuran dirafakan kerana masih disambung talian nyawa untuk hari ini. Dipanjatkan juga setinggi kesyukuran kerana masih diberi kesihatan dalam menempuh bulan Ramadhan ini. Sedar tak sedar hari ini kita sudah masuk ke hari yang ke 9 berpuasa. Bagaimana Puasa kita 8 hari yang lalu...???? adakah puasa kita pada hari semalam lebih baik dari puasa kita pada hari sebelumnya??? adakah puasa kita hari ini lebih baik dari puasa kita hari semalam??? Atau entah kemana puasa kita... kadang2 meningkat dan kadang2 menurun dan terus menjunam kebawah dan akhir sekali kemana Ramadhan kita tahun ini??? Adakah tahun ini lebih baik atau lebih teruk dari tahun lepas??? Tepuk dada tanyalah iman kita... kemana Ramadhan kita...???

Masjid dan surau sudah mula nampak kesurutan jemaahnya. Kalau mula2 Ramadhan dahulu jemaahnya melimpah hingga ke luar masjid atau surau tapi bila hampir memasuki fasa ke dua Ramadhan ini telah kelihatan ruang2 kosong di dalam masjid dan surau.Mungkin pada awal2 Ramadhan dahulu tidak ada aktivi malam yang mahu dilakukan tetapi sekarang sudah banyak pasar2 raya mula menawarkan promosi jualan2 murah yang menyebabkan aktiviti malam mula menggamit kerancakan. Itu la realiti kehidupan masyarakat moden sekarang apabila kita semakin jauh dan semakin jauh dengan agama. Kita terus hanyut dengan gelombang nafsu yang tidak dapat dibendung dan dikawal. Kita akan dibawa untuk terus hanyut dan hanyut hingga ke hujung Ramadhan. Bila kita sudah sedar, Ramadhan telah meninggalkan kita.Mungkin kah ada kesempatan lagi untuk kita bertemu Ramadhan akan datang...

Bergitu banyak program yang boleh diisi sepanjang bulan Ramadhan ini, cuma sama ada kita mahu ataupun tidak mahu sahaja. Alhamdulilah... di pejabat aku boleh di katakan ada juga la pengisian sepanjang bulan Ramadhan ini. Di antaranya Tadarus Al-Quran, Majlis ilmu dan Majlis berbuka puasa keluarga Jabatan aku. Tadarus Al-Quran di adakan pada setiap hari isnin hingga khamis pada waktu rehat. Adalah 4-5 orang join. Program ini bermula pada tahun lepas lagi tapi tahun ini cam tak ramai yang join jika di bandingkan dengan tahun lepas sebab ramai yang join tahun lepas sudah bertukar ke negeri lain jadi tahun tinggal lah beberapa kerat je yang nak join program tadarus ini.

Program majlis ilmu pula di adakan pada setiap pagi Jumaat dengan dimulai Bacaan Yasin kemudian seorang penceramah akan dijemput untuk menyampaikan ceramah berkaitan Ramadhan. Alhamdulilah minggu lepas Ustaz Zulfikar dari TLDM, sepanggar telah sudi menerima jemputan untuk menyampaikan sedikit tazkirah di pejabat. Insya Allah pada minggu ini pula Ustaz Mohd Anuar telah bersetuju untuk mengisi slot majlis ilmu di Jabatan aku. Manakala program berbuka puasa keluarga pejabat aku akan di adakan pada sabtu minggu depan (28/08/2010). Semalam baru abis metting. tengah pening ni nak urus, lagipun ni kali pertama penganjuran so takde pengalaman lagi dan harap2 program berbuka puasa ni berjalan dengan lanjar tanpa gangguan.

Aaku rase itu saja la dahulu ok... Jumpa Lagi

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.